Pepparkakshus


Den här veckan gör vi pepparkakshus i åk 8. Degen är färdig när ni kommer till salen, om du vill prova att göra egen deg så rekommenderar vi den här degen:

  • 300 g margarin
  • 5 dl socker
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 msk malen ingefära
  • 2 msk kanel
  • 1 msk malda kryddnejlikor
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 msk bikarbonat
  • 2 dl vatten
  • 15 dl vetemjöl 

  • Låt margarinet bli rumsvarmt. Rör margarin, socker och sirap till en jämn smet. Använd gärna elvisp när du gör pepparkaksdegen.


    Rör sedan ner ingefära, kanel, kryddnejlikor, kardemumma och bikarbonat. Tillsätt sedan vatten och sist mjölet. Använder du inte elvisp - knåda då in mjölet i degen på ett bakbord.


    Låt degen ligga i kylskåp minst 1 dygn insvept i folie.


    Tag fram en bit i taget av degen och kavla ut den tunn på ett bakbord. Tag ut kakor med mått och lägg på kalla smorda plåtar eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i 4-5 minuter.


    Om du vill ha inspiration för att bygga hus så finns det ett antal bra sidor söka upp. Vi länkar till några:
    http://hem.bredband.net/merjul/pepparkakshus.htm

    eller

    http://images.google.se/images?q=pepparkakshus&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi


    åk 8/istället för föräldramöte

    Här kommer lite försenade uppgifter för dig som inte var med på föräldramötet.

     

    Uppgiften är tvådelad.

     

    1. Städa ett badrum/toalett. Uppgiften är lite obekväm men tänk på vad som händer om badrummet/toaletten inte städas.  Gå in på nedanstående länk för att få tips på hur du går till väga när du skall städa badrummet/toaletten.

     

    http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=1316

     

    2. Tänk dig att du har flyttat hemifrån och du behöver inhandla rengöringsmedel och städutrustning, ex. dammsugare, dammtrasa, hink och mopp. Skriv ned alla saker du kan tänkas behöva, ta med listan till en affär och räkna ut vad allt kostar. Leta efter miljövänliga alternativ.

     

    Lämna in denna uppgift första skolveckan i januari 2010.

    Kompledigt för åk 8

    Under vecka 48 har alla i årskurs 8 ledigt under hemkunskapen. Ledigheten är kompensation för de föräldramöten som varit under hösten. Du som inte var med och lagade mat under föräldramötet kommer också att vara ledig men får göra en hemuppgift istället. Hemuppgiften kommer att ligga här på bloggen från och med onsdag samt skickas ut till klassföreståndare.

    /Robert

    Tacos för åk 8 under v.47

    Billigt att göra egna tortillabröd!
    Dessa ska bakas under hela v.47 i åk 8.


    Tortillabröd (mjuka bröd till tacos)

    Ingredienser:

    ·                   3 ½  dl vetemjöl

    ·                   ½ tsk salt

    ·                   ½ tsk bakpulver

    ·                   ½ msk olja

    ·                   1 dl vatten

     

    1. Blanda samman mjöl, salt och bakpulver i en bunke.
    2. Tillsätt olja och så mycket vatten att du får en fast deg.
    3. Dela upp degen i 6 jämnstora bitar. Täck dem med plastfolie så att de inte torkar ut.
    4. Kavla varje del på en lätt mjölad arbetsbänk till en rund kaka, 18-20 cm i diameter. (Lägg kakorna ovanpå varandra strö lite mjöl på varje kaka så att de inte fastnar i varandra. Täck kakorna med folie.)
    5. Grädda kakorna i en upphettad torr stekpanna ca ½ min på varje sida tills de ser fina ut (ungefär som man steker pannkakor.)
    Lägg dem ovanpå varandra och täck dem med aluminiumfolie så att de håller sig mjuka.

    Uppgift 2 åk 9

    Uppgift 2

    Miljömärkningar

    Förklara vad följande märken står för och var man kan hitta dem.




     





    Uppgift 4 åk 9

    Uppgift 4

    Hälsa

    Förra året pratade vi om tallriksmodellen. Nu ska du ta reda på hur mycket energi du behöver varje dag. Gör en endagsmatsedel anpassad för ditt dagsbehov. Använd dig av länkarna för att räkna ut hur mycket energi maten innehåller. Fundera över vilka näringsämnen som finns i maten och om du missar missar något näringsämne i din matsedel.

     

    Länkar:

    Livsmedelsverket:

    Mat och näring

    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/

    Livsmedelssök

    http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV


    Hälsosidorna (här kan du räkna ut ditt energibehov, formulär på mitten av sidan)

    http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm

    Uppgift 3 åk 9

     

    Uppgift 3

    Ekonomi

    Tänk dig att du har kommit in på en utbildning på en högskola. Du måste flytta från Vingåker till en annan stad vilket gör att du behöver tänka på följande:

    • Studielån och studiebidrag
    • Boende
    • Mat
    • Litteraturköp
    • Kläder
    • Hygienartiklar
    • Nöjen
    • Telefon/Internet/TV
    • Ev. extraarbete (hur mycket får du tjäna)

     

    Ta reda på vad allt kostar och gör en budget utifrån inkomster och utgifter. Skriv och förklara i löpande text för hur du tänker.

     

    Länkar:

    Konsumentverket:

     http://www.ungkonsument.se/

     

    http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Privatekonomi/kov_koll_p%c3%a5_pengarna_2009.pdf

     

    CSN, studiemedel

    http://www.csn.se/blivande-studerande

    Bovision

    http://bovision.se/

     

     

     

     

     

     

     


    Uppgift 1 åk 9

    Uppgift 1

    Resurshushållning

    a) Ta reda på hur och var man återvinner följande saker:

    • Glödlampor
    • Mediciner
    • Trädgårdsstol i plast
    • Kylskåp
    • Målarfärg
    • Konservburk i plåt
    • Lågenergilampa
    • Urväxta jeans

     

    Länkar:

    Håll Sverige rent.

    http://www.hsr.se/sa/site.asp?site=2

    Vingåkers kommun

    http://www.vingaker.se/Startsida/miljo-o-halsa/avfall/

     

    b) Hur kan du bidra till att minska belastningen på jordens resurser genom att göra enkla miljöbesparingar i hemmet? Ex. byta till lågenergilampor.

    Lista minst 8 saker som du kan göra.

     

    Länkar:

    http://www.webshop.hemmabutikerna.se/klimatsmarta-tips-i-koket-i-90.aspx

    Pizzabuffé 8D


    Tomatsås


    Pizzametal!


    Pizzadeg


    Pizzabotten


    Pizza åk 8

    Den här veckan gör vi pizzabuffé!
    Här är receptet:

    Pizza

     

    2 portioner

     

    Börja med att sätta ugnen på 250 grader.

     

    Deg

    • ¼ paket jäst
    • 1 dl ljummet vatten
    • 1 msk olja
    • 1 krm salt
    • 2 ½ - 3 dl vetemjöl

     

    •  
      1. Smula sönder jästen i en bunke. Häll i vattnet och rör om med en trägaffel eller träsked så att jästen löser upp sig i vattnet.
      2. Tillsätt olja och salt.
      3. Arbeta in lite mjöl i taget tills degen blir smidig.
      4. Dela degen i två delar och platta ut dem till runda kakor, ca ½ cm tjocka.
      5. Placera dem på en plåt klädd med bakplåtspapper och låt dem jäsa.

     

    Tomatsås

     

    • ¼ gul lök
    • 1 msk olja
    • ½ burk krossade tomater
    • salt och svartpeppar
    • örtkryddor (timjan el. basilika el. oregano)
    • 1 krm socker

     

    •  
      1. Hacka löken fint och fräs hacket i olja. Fräs på svag värme tills löken är mjuk och genomskinlig.
      2. Tillsätt tomaterna, salt och peppar och låt småkoka i 10 – 15 minuter.
      3. Tillsätt någon örtkrydda samt socker, låt småkoka ytterligare 10 minuter.
      4. Bred ut röran på pizzabottnarna.
      5. Fyll på med det du vill ha. Börja med riven ost, fyll sedan på med exempelvis champinjoner, skinka, tonfisk, oliver, färska tomater, fetaost etc.
    Grädda mitt i ugnen i 10 - 15 minuter.  

    Sista uppgifterna!

    Under onsdagen kommer jag att lägga ut första delen av det slutliga arbetet i hem- och konsumentkunskap för samtliga klasser i åk 9.
    /Robert

    RSS 2.0